GLUTENFRIE VAFLER

inneholder annonselinker
Idag ska jeg vise hvordan man gjør glutenfrie vafler.
Denne oppskriften har jeg brukt lenge og den fungerer hver gang.
Den er superlett å gjøre.
Du kan bruke en stavmikser, smoothieblender eller en foodprocessor, noe som moser havren.

Jeg pleier å gjøre en stor vaffelrøre og bare steike de vi kan spise med en gang.
Etterpå heller jeg resten av vaffelrøren i en tom melkekartong og setter i kjøleskapet.
Da kan du steike resten av vaflene dagen etter så at du får nystekte vafler istedenfor oppvarmede.
Hvis røren er veldig tjukk dagen etter kan du ta i litt melk og et egg.

Om du tar i for mye melk i røren merker du at vaflene delar på seg i mitten når du åpner vaffeljernet.
Dette betyr at røren trenger et ekstra egg for at de ikke holder sammen,
og ikke blir stekt i mitten.

Hvilket vaffeljern bruker jeg?
Jeg bruker wilfa dobbelt vaffeljern, her er linken:
Jeg liker dette vaffeljernet siden det er nonstick, så jeg trenger ikke å smøre vaffeljernet før jeg steker vaflene. Og de løsner likevel alltid veldig lett.
Den har også en lampe som lyser grønt når vaflene er ferdige, så du trenger ikke å ta tiden!

Denne oppskriften er blir en ganske stor vaffelrøre ca. 20-25 vafler, kommer an på hvor store vaflene er.

ingredienser:

300 g glutenfritt mel
300 g glutenfri havre
100 g smør
1 ss bakepulver
1 dl sukker
1 ts salt
6 egg
1 liter melk
2 dl f.eks. sur melk/yoghurt/rømme
(Hvis du ikke har noe av dette kan du bruke melk, men det blir best med en tjukkere melkeprodukt)
1 ss kardemomme


Du gjør:

Smelt smøret og legg til siden.
Hell alle ingredienserne i en bakebolle og miks med en stavmikser til det ikke er noen klumper.
(Du kan også bruke smoothieblender)
Tilsett så smøret og bland igjen.
La røren hvile i ca.30 minutt så at den blir litt tjukkere.
Stek vaflene på 3,5 varme og server.

FERDIG

Produkter jeg bruker i oppskriften:


FØLG MEG
instagram: @glutenfriebakebloggen
svensk: @glutenfriabakbloggen.

MARTINE

Kommentarer