GLUTENFRI SJOKOLADELANGPANNE


Nå skal jeg vise hvordan man gjør glutenfri sjokoladelangpanne.
På bilde gjør jeg en glasur som er veldig vanlig Sverige, men jeg liker best smørkrem til sjokoladelangpanne.
Så i oppskriften så skriver jeg hvordan man gjør smørkrem.
Hvis du vil gjøre glasuren som er på bilde :

Denne sjokoladekaken er såå god og den er ikke tørr i det hele tatt.
Den ligner veldig på toros sjokoladelangpanne.

Denne sjokoladekaken er også naturlig glutenfri hvis du bruker samme mel som meg!

Hvilket mel bruker jeg?
Jeg brukte møllerens lyse naturlig glutenfri melmiks.
Jeg har også prøvd å bytte ut melmiks med 175 g rismel og 175 g kokt potet(moset).
Det fungerer like bra!

Hvilken form bruker du?
Jeg bruker den største formen i dette sett med 3 langpanner

ingredienser:

250 g smør
4 store egg eller 5 små
500 g sukker
350 g glutenfritt mel
3 ts natron
6 dl kefir 
65 g kakao
1 ss vaniljesukker

Glasur
(ikke på bilde)
500 g melis
200 g smør
1 ss vaniljesukker
2-4 ss kaffe
3 ss kakao


Du gjør:

Sett ovnen på 180 grader.
Pisk sukker og egg på høy hastighet i 6 minutt.
Smelt smøret og ta til side og hell i kefir.
Ta ut en til skål eller bakebolle og bland alle tørre ingredienser.
Du har nå 3 skåler, en med egg/sukker, en med smør/kefir og en med tørre ingredienser.
Ta en 1/3 av de tørre ingredienser og 1/3 av smøret og hell på eggene.
Visp sammen raskt og fortsett på samme måte til alt er blandet sammen.
Ta fram en langpanne og hell i røren.
sett i ovnen og stek i ca.25-30 minutt.

Smørkrem

Pisk smøret i 3 minutt.
Tilsett sukkeret og vaniljesukkeret og fortsett å piske.
Ta så i kakaoen.
Til sist kan du ta i litt og litt kaffe til du får den konsistensen du vil ha på smørkremen.

Når kaken er ferdig må den hvile til den ikke er varm lengre.
Ta så på smørkremen eller hvilken glasur du vil og server.

FERDIG
instagram: @glutenfriebakebloggen
svensk? @glutenfriabakbloggen



Kommentarer