GLUTENFRIE DONUTS / SMULTRINGER




Nå skal jeg vise hvordan man gjør glutenfrie donuts/ smultringer.
De blir helt perfekte og de smelter i munnen!
Dette er n grunnoppskrift, smaken er vanilje i glasuren.

De bør serveres med en gang, de blir tørre dagen etterpå.

Jeg liker egentlig ikke å fritere så mye, jeg føler at det er litt skremmende for jeg tror at jeg ska brenne ned huset.
Derfor tar jeg bare en liten gryte så at jeg føler at jeg har kontroll å friterer istedenfor bare noen få donuts av gangen.
Du bruker også mindre olje da, mesen det tar lengre tid.

Hvis du synes det er litt skummelt å fritere kan du begynne med å bare fritere donut hull
(som på bilde under)
De er litt mindre og lettere å kontrollere.


Tips

1. La deigen heve i mikron når den ikke er på. Der blåser det ingenting og det er oftest litt varmere. Eller kan du sette deigen i ovnen når den er av.

2. Du kan bruke en skål og et shotglass for å skjære ut fine donuts.

3. Bruk spisepinner når du friterer.
De er perfekte for å snu donuts og de tåler varm olje.


ingredienser:

2,5 ts tørr gjær
0,5 dl vann
1,75 dl melk
5 ss sukker
0,5 ts salt
1 egg
40 g romtemperert smør
6 dl glutenfritt mel
(Jeg brukte schär mix b / brød mel)
1 ss fiberhusk

Glasur

50 g smør
2 dl melis
2 ts vaniljesukker
3-4 ss melk


Du gjør:

Varm opp vannet til ca. 45 grader.
Bland gjær, 1 ss av sukkeret og vann i en bakebolle og la det sitte i 5 minutt.
Når du venter kan du begynne å varme melken til 40 grader.
Etter 5 minutt kan du helle i melken, det tempererte smøret, sukker, salt, egg og 3 dl av det glutenfrie melet og blande i 2 minutter.
Ta så i 3 dl mel til og bland i 2 minutt til.
Ta så fram en ren skål og smør in den i olje og legg deigen der i, hell så litt olje over deigen.
(Dette er viktig så at deigen ikke tørker ut når den hever.)
La deigen heve i 1-2 timer, til den er ca. dobbelt så stor.
Etter den er hevet kan du kjevle ut deigen så den er ca. 1-2 cm tjukk og skjære ut donuts / smultringer og legge de på et bakepapir med en håndkle over.
(De skal hvile i minst 10 minutt før du friterer dem.)
Varm nå opp oljen til 180 grader.
Når du har klart å ha oljen på samme temperatur i ca. 3 minutt kan du begynne å fritere.
Friter de ca 1 minutt på hver side.
Legg de så på en rist.


Glasur

Smelt smøret og bland i melis og vaniljesukker
Tilsett så litt og litt melk til du får den konsistensen du vil ha.
Hvis du liker å ha en tjukkere glasur så trenger du ikke bruke så mye melk.

Til sist dupper du donuts / smultringene i glasuren

FERDIG
instagram: @glutenfriebakebloggen
svensk? @glutenfriabakbloggen

Kommentarer