GLUTENFRIE SHORTBREAD CHOCOLATE CHIP COOKIES

glutenfrie shortbread chocolate chip cookies
glutenfrie shortbread chocolate chip cookies

Nå skal jeg vise hvordan du gjør glutenfrie shortbread chocolate chip cookies.
Forskjellen mellom shortbread cookies og vanlige cookies er at shortbread cookies er mer sprø.
De er supergode sammen med kaffe eller varm sjokolade!

Denne oppskriften har jeg min venn Thelma å takke for.
Hun har funnet på denne oppskriften helt selv når hun prøvde å følge en annen sin oppskrift men klarte å lese og gjøre feil, MEN hun gjorde de 10 ganger bedre istedenfor!

Denne kjeksdeigen kan du ha i fryseren i en hel måned.
Så du kan ha nybakte kjeks hver dag.
De er superlett å ta ut av fryseren og bake i ovnen.

Denne oppskriften er veldig vanskelig å gjøre feil på.
Jeg har gjort disse kjeksene en gang når jeg bare hadde en gaffel å blande med og det gikk helt fint.
Så hvis du er på hytten og ikke har så mye kjøkkenredskap er dette perfekt.

Hva er forskjellen mellom cookies og shortbread?
Shortbread er mer lik kjeks som du finner i butikken.
De er ikke seige i midten men er mer sprø.
Du har mer sukker i vanlige kjeks og derfor blir de seige og myke.

Hvilket mel brukte jeg?
Jeg brukte TORO lys melblanding

ingredienser:

230 g romtemperert smør
(eller sett i micron i 10-15 sekunder)
1 dl sukker
0,5 dl brunt sukker
2 ts vaniljesukker
6 dl glutenfritt mel
1 stort egg
hakket mørk sjokolade

Du gjør:

Bland sammen sukker og smør.
Ta så i egget og vaniljen.
Hell i det glutenfrie melet og bland.
Tilsett så den mørke sjokoladen og bland.
Ta ut en stor bit plastfolie og ta ut halve kjeksdeigen på plastikken.
Bruk så plastikken for å forme kjeksdeigen til en pølse.
Gjør så det samme igjen med den andre delen av deigen og legg in i kjøleskapet i minst 1 time.
Sett ovnen på 180grader.
Ta ut deigen fra fryseren og skjær biter som er ca. 0,3cm og legg på bakepapir.
Sett in i ovnen og stek kjeksene i ca. 10 minutt.
(Dette er veldi forskjellig for mange så sjekk de mange ganger og ta ut dem når de ser ut som på bilde, hvis du gjør litt tjukkere kjeks kommer det å ta lengre tid.)
La de etterpå hvile til du lett kan plukke de opp fra bakepapiret.

FERDIG
glutenfrie shortbread chocolate chip cookies



Kommentarer