Glutenfritt bananbrød

Inlägget innehållet annonslinker 
glutenfritt bananbrød
Glutenfritt bananbrød

Nå skal jeg vise hvordan du gjør glutenfritt bananbrød

Vanlige spørsmål

Hvilket mel skal jeg bruke?
I denne oppskriften brukte jeg Finax melmiks.

Kan jeg bruke olje istedenfor smør?
Ja. Jeg liker best å bruke smør men olje virker og.
Tilsett litt salt siden du ikke får salt fra smøret.

Må jeg bruke sukker?
Nei. Sukker gjør den søtere men hvis du vil gjøre en sunnere versjon kan du bruke honning eller noe annet søtemiddel du har.
Sukker er bare der for smaken, så du velger selv hvor søt du vil ha kaken.
Hvis du har brune bananer trenger du ikke like mye sukker siden de er mye søtere enn gule bananer.

Kan jeg bake den dagen før jeg skal spise den?
Ja. Bananbrødet blir ikke tørre dagen.
Så du kan legge det på kjøkkenbenken i en pose.

Kan jeg fryse in bananbrød?
Ja


Brødformen jeg bruker: brødform

ingredienser:

480 g brune bananer (ca. 4 bananer)
1 dl sukker
2 egg
1 dl kefir
100 g smør
1 ts natron
1 ts bakepulver
220 g glutenfri melmiks (ca 4,5 dl)
mørk sjokolade (valgfritt)


Du gjør:

Sett ovnen på 175 grader, varmluft.
Mos bananerne med en gaffel.
Smelt så smøret og hell i sammen med kefir, smør og sukker.
Rør sammen dette og tilsett så resten av ingredienserne og bland igjen.
Ta litt olje i formen og dekk kantene og bunnen.
Hell så i røren og sett in i ovnen.
Stek den i 45-50 minutt.
FERDIG

glutenfritt bananbrød i form

Kommentarer