Glutenfri cookie i form / cookie skillet


glutenfri cookie i form med vaniljeis og sjokoladesaus
cookie i form

 Nå skal jeg vise hvordan du gjør denne kjempegode desserten, cookie i form.
Du kan velge at gjøre det i små former akkurat sånn som på bilde eller gjøre i en større form.
Det er en seig og varm cookie i en form med vaniljeis på.

Hvilket glutenfritt mel skal jeg bruke?
Jeg brukte finax lyse melmiks, den røde pakken.
Du kan prøve med andre mel men dette er den jeg bruker.

Kan jeg gjøre den dagen før?
Du kan gjøre alt dagen før, men ikke sette den i ovnen.
Dette skal helst serveres varmt.
Men du kan gjøre kakedeigen og gjøre formene ferdige og sette i kjøleskapet, så kan du bare sette de i ovnen rett før du skal servere.

Må jeg bruke bakepulver og natron?
Nei, men resultatet blir best når du bruker begge.
Hvis du bare bruker natron så får du ikke de fine krispige kantene som på bilde.
Og hvis du bare bruker bakepulver så blir cookien mer "kakete" istedenfor seig.

Hvilke former kan jeg bruke?
Jeg bruker noen ildfaste former som jeg kjøpte i utlandet, så jeg vet ikke helt hvor du kan kjøpe de.
Men her er noen forslag på former som har nesten samme størrelse og fungerer like bra.



Eller kan du gjøre en større cookie


cookie I form uten topping
cookie i form uten noen topping

Oppskriften blir 3 små cookies, PILLIVUYT liten paiform
Eller 1 stor, PILLIVUYT paiform

ingredienser:

125g romtemperert smør
1,5 dl brunt sukker
0,5 dl sukker
4 dl glutenfritt mel
1 egg
0,5 ts natron
0,5 ts bakepulver
100g mørk sjokolade

vaniljeis
valgfri topping

Du gjør:

Sett ovnen på 180 grader, over og undervarme.
Hakk opp den mørke sjokoladen i biter.
Visp sammen smør og sukker.
Ta så i egget og visp igjen.
Tilsatt så resten av ingredienserne og bland sammen, legg litt av sjokoladen til side.
Trykk ned kakedeigen i en eller flere former og ta på resten av sjokoladebitene på toppen.
Sett in i ovnen.
Hvis du har små former så tar det ca. 15-20 minutt, du velger selv hvis du vil ha den litt klissete i midten.
Hvis du har en stor form tar det ca. 20-25 minutt, det samme gjelder her.
Du velger selv hvilken konsistens du vil ha, hvis du vil at det ikke skal være noe klissete i midten hadde jeg stekt den litt lengre i ovnen og ventet 5-10 minutter før jeg serverer. 
Men jeg liker den best når den er litt klissete i midten og fortsatt varm.
Ta ut av ovnen og ta vaniljeis og valgfri topping på.
FERDIG

Kommentarer