Glutenfri loff

Innlegget inneholder annonslinker
glutenfritt vitt brød

glutenfri loff
Glutenfri loff

Nå skal jeg visa hvordan du gjør glutenfri loff.
Det er et helt hvitt brød med en sprø skorpe.
Jeg blev overlykkelig når jeg endelig klarte å gjøre det helt perfekt!
Jeg håper virkelig at dere prøver å bake brødet for det er det beste jeg har smakt.
Det går også kjempebra å riste brødet.

Brødet er også uten xantangummi og fiberhusk.

Hvilket mel bruker jeg?
Jeg bruker finax glutenfrie melmiks, den røde pakken.
Du kan prøve med andre mel men jeg kan ikke love at det blir like bra.

Min deig hever ikke... Hvorfor?
Når du skal bake gjærbakst så handler det om å ha den rette temperaturen.
Deigen kan ikke bli for kall eller for varm.
I denne oppskriften varmer du ikke opp noen ingredienser og derfor er det lite sannsynlig at varme er problemet, men deigen er for kald / det er for kaldt i rommet.
 Det er viktig at deigen hever på et varmt sted, hvis kjøkkenet ditt ikke er varmt nokk kan du sette deigen i et annet rom.

Må jeg ha deigkroker?
Ja
Det er viktig at deigen blir arbeidet med og at alt blir blandet godt, siden deigen er veldig klissete kan du ikke gjøre det med hendene.
Hvis du gjør det uten en håndmikser så kommer det ta veldig lang tid og det kommer være veldig tungt.

Hvilken håndmikser / deigkroker bruker jeg?



ingredienser:

7 dl glutenfri melmiks (finax røde)
2,5 ts tørr gjær
2 ts bakepulver
2,5 dl melk
1 ts eplesidereddik 
2 ss honning
0,5 dl olje
2 egg + egg til pensling
1 ts salt


Du gjør:

Bland sammen alle de flytende ingredienserne i en bakebolle.
Bland så alle tørre ingredienser i en skål.
Begynn så å ta de tørre ingredienser i bakebollen og bland med deigkroker.
Miks i ca 2 minutt.
Ta på plastfolie og et håndkle og la heve i 3 timer.
Sett så ovnen på 180 grader varmluft.
Snu bakebollen opp og ned på et bakepapir og skjær opp et mønster i brødet med en skarp kniv.
Bland så sammen et egg med litt vann og pensle på brødet.
Sett nederst i ovnen i ca.40 minutt.
Ta ut og la den hvile.
FERDIG

glutenfri loff

glutenfri loff


 

Kommentarer

  1. Fulgte oppskriften, men dette ble jo tynt som vaffelrøre 🙄

    SvarSlett
    Svar
    1. Så trist å høre! Hvilket mel brukte du? Deigen er litt klissete men den skal obsolutt ikke bli tynn som vaffelrøre

      Slett

Legg inn en kommentar