Glutenfri sjokoladekake med sjokolade smørkrem og ganache

glutenfri sjokoladekake med smørkrem og sjokolade ganache
glutenfri sjokoladekake
 
Nå skal jeg vise hvordan du kan lage denne kjempefine og supergode sjokoladekaken med smørkrem og sjokolade ganache.
Jeg bakte denne kaken siden jeg feirer 1000 følgere på instagram!
Følg meg gjerne der for å få med deg når jeg legger ut nye oppskrifter.

Denne kaken kan se veldig vanskelig ut å gjøre men egentlig så er det ganske lett.
Hvis du prøver å lage den blir jeg veldig glad hvis du sender bilder!
Send gjerne på instagram eller tag meg i bilde!

Hvilket mel bruker du?
Jeg brukte Toro glutenfri lys melmiks.

Hvor stor er kaken?
Kaken er 18 cm i diameter og den er mellom 12-15 cm høy.
Jeg brukte 2 springformer, her er en link til en springform hvis du ikke har en hjemme.

Kan jeg lage kaken dagen før?
Ja, du kan velge å gjøre kakebunnen dagen før eller å gjøre ferdig hele kaken og sette in i kjøleskapet.
MEN kaken er best å servere romtemperert så jeg hadde tatt ut den 1 eller 2 timer før den skal spises.

glutenfri sjokoladekake med frosting og ganache som drypper ned fra sidene
glutenfri sjokoladekake

ingredienser:

kakebunnen:
  5,5 dl glutenfritt mel
4 dl sukker
1,5 dl kakao
1 1/2 ts natron
1 1/2 ts bakepulver
2 egg och en eggehvite
2 dl melk
1 dl olje
2,5 dl kokende vann

sjokolade frosting:
500 g melis
200g smør
2 ss kaffe
3 ss kakao

sjokolade ganache
50 g krem-fløte
50 g mørk sjokolade


Du gjør:

kakebunn:
Sett ovnen på 180 grader, over og undervarme.
Hell alle de tørre ingredienserne i en bakebolle och bland.
Ta i eggene, eggehviten, melken, oljen og visp sammen.
Hell sakte i det kokende vannet imens du visper.
Røren kommer til å være veldig rennende!
Sett fast et bakepapir i bunnen av springformene og ta så aluminiumsfolie utenpå formene.
Hell røren i 2 springformer og stek i midten av ovnen i ca. 45 minutter.
Ta ut og avkjøl.
(Helst i kjøleskapet over natten)

frosting:
Pisk smør og melis luftig i 3-5 minuter.
Hell i kakaoen og pisk igjen.
Ta nå i litt kaffe av gangen.
Du velger selv hvilken konsistens du vil ha.
Konsistensen er veldig avhengig av temperaturen, hvis det er varmt blir den løsere og hvis det er kallt blir den mer fast. Ta i litt og litt kaffe til du får den konsistensen du vil ha.

sjokolade ganache:
Varm upp kremen til den nesten koker.
Ta av fra varmen og hell over sjokoladen.
Miks godt sammen

Dekorere:

Skjær av toppen av begge kakebunnene så att de blir helt flat.
Hell litt melk på hele kakebunnen før du tar på frostingen.
(Detta gjør at den holder seg god og saftig, men ikke ta for mye.)
Begynn å ta frosting mellom lagrene og ta så frosting på utsiden av hele kaken.
Hell så ganachen i en plastikkflaske, hvis du ikke har det kan du bruke en skje men det blir finest med en flaske.
Spre ut ganache på toppen av kaken oog prøv å styre hvor dråpene kommer.
Dekorer ferdig sånn som du vill!
FERDIG

glutenfri sjokoladekake
sjokoladekake

Kommentarer