Glutenfrie sunne bananmuffins

glutenfria nyttiga bananmuffins
Glutenfrie sunne bananmuffins

Nå skal jeg vise hvordan du kan gjøre glutenfrie sunne bananmuffins.
Bananmuffins er supergott og jeg har blitt helt hektet på å gjøre disse.
Jeg har bakt bananmuffins 4 ganger de siste 2 eller 3 ukene!
Og det beste er at de er sunne!

De er helt uten mel, du bruker glutenfrie havregryn istedenfor.
Så derfor kan det også kalles frokostmuffins siden de er sunne men også mettende.
Det er også kjempelett å ta med seg en muffins som en snack under dagen, de holder seg gode og saftige.

Kan jeg gjøre de dagen før?
Ja, de horder seg gode lenge!
Men husk at de må avkjøles helt før du legger dem i en pose eller boks.

Går det å gjøre dem uten nøtter?
Ja, jeg har prøvd å gjøre oppskriften uten nøttesmør og det fungerer like bra.
Men hvis du vil ha best resultat så hade jeg erstattet det med smør eller kokosnøttolje eller et frøsmør.

glutenfrie sunne bananmuffins
glutenfrie sunne bananmuffins
Hvilken stavmikser bruker du?
Jeg bruker Brauns stavmikser som kommer med noen andre redskap også.
Jeg liker den veldig godt og du kan se at jeg bruker den i flere av mine oppskrifter.

Hvilke muffinsformer bruker du?
Jeg bruker bare et muffinsbrett i denne oppskriften uten noen former.
Den har et non-stick belegg som gjør at muffinserne lett løsner.

ingredienser:

4 dl glutenfrie havregryn
2 egg
60 g nøttesmør (jeg brukte peanøttsmør)
3 brune bananer
0,75 dl melk (eller vann hvis du ikke tåler melk)
2 ts bakepulver
0,5 dl søtningsmiddel (honning, lønnesirup eller sukker)
75 g mørk sjokolade

Du gjør:

Sett ovnen på 180 grader.
Ta i alle ingredienserne unntatt den mørke sjokoladen i en bakebolle og miks med en stavmikser.
La helst røren hvile i 5-10 minutter og miks en gang til, havren kommer til å suge til seg litt av væsken.
Hakk opp den mørke sjokoladen og tilsett i røren.
Spray litt formfett på muffinsbrettet eller ta i litt olje og del så opp røren i 12 muffinser.
Sett in i midten av ovnen i ca.15 minutt.
FERDIG
glutenfrie sunne bananmuffins
glutenfrie sunne bananmuffins

Kommentarer