Glutenfrie pepperkaker

glutenfrie-pepperkaker
Glutenfrie pepperkaker

Nå skal jeg vise hvordan du gjør de beste glutenfrie pepperkakene!
Pepperkakedeigen er lett å gjøre og  de blir sprø og kjempegode.
Du kan også gjøre de naturlig glutenfri.

Hvilket mel bruker du?
Jeg har prøvd med 2 forskjellige mel og begge fungerte bra.
Jeg brukte Toro glutenfri lys melmiks og jeg har også brukt møllerens lyse naturlig glutenfrie mel.

Kan jeg fryse deigen?
Ja du kan fryse deigen, eller ha den i kjøleskapet.
Men du bør helst flytte den til kjøleskapet en stund før du skal bruke den så at den blir lettere å arbeide med.

Må den være i kjøleskapet over natten?
Nei, men den blir best då.
Men hvis du ikke vil vente kan du kjevle ut den litt tynnere og legge den i kjøleskapet noen timer.
(Minst 1 time)

Hvorfor smuldrer min deig og er vanskelig å kjevle ut?
Deigen er fortsatt for kald. Hvis du ikke vil vente til den blir litt varmere kan du begynne å arbeide med deigen med hendene for å varme opp den.
glutenfrie-pepperkaker
Glutenfrie pepperkaker

ingredienser:

125 g romtemperert smør
1,5 dl sukker
1 dl mørk sirup
1 egg
1 ts natron
325g glutenfritt mel + ca1dl mel til bordet

Du gjør:

Visp sammen smør, sukker og sirup.
Ta så i egget og visp igjen.
Tilsett resten av ingredienserne og bland en siste gang.
Ta fram plastisk film og legg deigen på plastikken.
(deigen kommer til å være klissete!)
Bruk plastikken for å forme deigen til en firkant som er ca. 3 cm tjukk og pakk in den.
Den må være helt tett så at deigen ikke blir hard eller tørr i kjøleskapet.
Legg den i kjøleskapet over natten.

Sett ovnen på 180 grader, under og overvarme.
Ta frem deigen en stund før du skal kjevle ut den.
Ta så mel på bordet, kjevle ut deigen og bruk dine favoritt pepperkakeformer.
(I begynnelsen kan deigen være litt vanskelig å jobbe med siden den er kald, men det blir lettere)
Sett in i midten av ovnen i 7 minutt.
FERDIG

glutenfrie pepperkaker
Glutenfrie pepperkaker

Kommentarer