Glutenfri rullekake

Glutenfri rullekake
Glutenfri rullekake

 Nå skal jeg vise hvordan du lager denne glutenfrie rullekaken.


Skal den bare være i ovnen i 5 minutt?
Ja.
Hvis ovnen er så varm som den skal være holder det med 5 minutt.
Kaken er så tynn at den stekes nesten som en pannekake.
Og når den avkjøles fortsetter den å steike siden den fortsatt er varm.

Hvorfor sprekker kaken min?
Det er normalt med at den sprekker litt, det skjer lett.
Men hvis den sprekker for mye så er den antagelig overstekt eller så har den vært for høyt oppe i ovnen.
Då blir kaken litt tørrere og toppen sprekker veldig lett.
Men du kan dekke det meste med krem!

Hvilket mel bruker du?
Jeg bruker Finax glutenfri lys melblanding, den Røed pakken.

Hvilken langpanne bruker du?
Jeg bruker den største langpannen av de 3

ingredienser:

4 egg
2,5 dl sukker
1,5 dl potetmel
1 dl glutenfritt mel
1 ts bakepulver

Syltetøy
krem


Du gör:

Sett ovnen på 250 grader, over og undervarme.
Pisk samen egg og sukker i ca 4 minutt.
Tilsett så de tørre ingredienserne og visp sammen.
(Visp ikke for lenge)
Hell så røren i en langpanne og bank den mot kjøkkenbenken noen ganger for å få ut luftbobler.
Sett in i midten av ovnen i ca. 5 minutt.
Den blir litt brun på toppen men den skal ikke bli brent.
Ta ut fra ovnen og snu den opp og ned på en skjærebrett og legg et håndkle på.
La den hvile en stund og ta så på syltetøy og rull sammen med hjelp av håndkle.
Det gjør ingenting hvis den sprekker litt, du skal dekke hele kaken med krem etterpå.
Sett in i kjøleskapet (når den fortsatt er inni håndkle) til den er helt kald.
(Jeg liker best å vente til dagen etter)
Pisk så krem og ta på kaken.
FERDIG

Følg meg gjerne på sosiale medier:

Kommentarer