Glutenfrie sjokolade cookies / kjeks

glutenfrie sjokolade kjeks
Glutenfrie sjokolade cookies

 Nå skal jeg vise hvordan du gjør glutenfrie sjokolade cookies / kjeks.
Seige og gode kjeks med store sjokoladebiter.
Du kan også blande in melkesjokolade eller nøtter.

Hvilket mel bruker du?
I denne oppskriften brukte jeg finax glutenfrie melmiks, den røde pakken.

Kan jeg fryse deigen?
Ja, men då må du steke dem i ovnen litt lengre.
Og det kan være smart å presse ut deigen med fingrene før du steiker dem siden de ikke smelter ut like mye.

Kan jeg bruke bakepulver istedenfor natron?
Ja men nej.
Du kan bruke det istedenfor men då kommer cookien ikke å ha samme konsistens.
Den kommer til å bli mer kakete og kjeksen smelter ikke like mye i ovnen.
Så bruk helst natron.

Oppskriften blir ca. 20 cookies

ingredienser:

100 g romtemperert smør
1 dl brunt sukker
0,5 dl sukker
1egg
0,5 ts natron
2,5 dl glutenfritt mel
1 dl kakao
Mørk sjokolade

Du gjør:

Start med å sette ovnen på 180 grader, under og overvarme.
Visp sammen smør og sukker med en håndmikser.
Ta i egget og bland en gang til.
Tilsett så alle de tørre ingredienserne og bland en siste gang.
Du kan velge hvis du vil ta i sjokoladen i deigen nå eller hvis du vil legge de på toppen av cookien så at de blir litt penere.
Ta så en skje og legg 1-2 ss store klumper med deig på et bakepapir.
Sett in i ovnen og stek i ca. 10 minutt.
FERDIG

Følg meg gjerne på sosiale medier:

Kommentarer